E-mærket -hvad er det?
For at e-mærket kan være et respekteret kvalitetsstempel, er der et sæt af retningslinier, virksomhederne skal overholde for atvære tilknyttet mærkeordningen.
Retningslinierne udgøres af:
Se alle retningslinierne for e-mærket, klik her
De særlige krav, som ligger ud over lovgivning, handlerblandt andet om persondata, reklamationer, aftaleindgåelse, reklame og konkurrencer. Den nærmere begrundelse for hvert krav fremgår neden for.
Særlige E-mærkekrav
Elektronisk reklame
Hvad skal opfyldes?
Såfremt en virksomhed vil sende reklamemateriale (nyhedsbreve) til en kunde, er det et krav, at kunden forinden har givet udtrykkelig og positiv tilladelse også selvom kunden tidligere har handlet i netbutikken
Der skal således være opt-in løsninger. Det vil sige, at kunden aktivt skal afkrydse en lille boks, for eksempel med ”ja – tak jeg vil gerne modtage nyhedsbrevet”
Hvorfor?
Dette er for at kunden ikke bliver spammet, og for at virksomheden kan løfte sin eventuelle bevisbyrde for, at han ikke har overtrådt Markedsføringslovens § 6 a om uanmodet henvendelse.
Konkurrencer
Hvad skal opfyldes?
Virksomheden må ikke afholde konkurrencer, hvor deltagelse er betinget af, at man tilmelder sig et nyhedsbrev
Hvorfor?
E-handelsfonden vil gerne lægge afstand til spam – og derfor er det vigtigt at accepten til nyhedsbrevet er motiveret af lyst til og ikke af udsigten til at vinde noget. Virksomheden er samtidig sikker på, at man overholder god markedsføringsskik og følger forbrugerombudsmandens retningslinier.
Betaling
Hvad skal opfyldes?
Ingen forudbetaling
Almindelig konto-til-konto overførsler (herunder betaling pr. check) kan ikke accepteres, medmindre der er tale om salg til erhvervsdrivende eller til forbrugere i udlandet.
Betaling for varen skal foregå gennem sikre og krypterede forbindelser. Den måde, betalingen kan foregå på, kan eksempelvis være via kort (dankort, master, visa etc.) eller pr. efterkrav. Hvis der gøres brug af forudbetaling, må dette kun ske via et betalingssystem, hvor betalingsformidleren bærer risiko for betalingsmodtagerens konkurs o.lign. Som eksempel på sådanne betalingsformidlere kan nævnes Nordeas Solo e-betaling og Danske Banks Netbetaling.
Hvorfor?
Accept er en vigtig del af aftaleindgåelsen, og ved at kunden aktivt skal acceptere salgsbetingelserne, har netbutikken bedre mulighed for at bevise, at kunden er indforstået med de vilkår, aftalen er indgået på. Det er dermed en sikkerhed for grundlaget for aftalen - både for forbruger og sælger.
Personalepolitik
Hvad skal opfyldes?
Der skal informeres om de oplysninger, der behandles ved besøg på websitet herunder registrering i logfil og brug af cookies. Hvis der bruges cookies skal det også oplyses, hvordan de slettes fra brugerens PC.
Disse oplysninger giver kunden et relevant billede af den tekniske sikkerhedsprofil, man har valgt til hjemmesiden.
Reklamation
Hvad skal opfyldes?
Der skal oplyses om ”efter salgsservice”, herunder at kunden har 2 års reklamationsret, jf. købeloven. (Købeloven indeholder ikke i sig selv et oplysningskrav om dette).
Hvorfor?
Kravet er til for både forbrugeren og virksomheden. Hvis der i ordrebekræftelsen står de anførte ting og alle salgsbetingelserne, og hvis virksomheden har en logfil over sendte mails, så er der en formodning om, at virksomheden kan løfte bevisbyrden om, at salgsbetingelserne er accepteret af forbrugeren. Hvis kravet ikke er opfyldt, kan forbrugeren have op til3mdr.s returret.
Forbrugeren kan via sin ordrebekræftelse se, hvordan han skal forholde sig, hvis han vil fortryde købet eller reklamere. Dette signalerer samtidig service og ingen fup.
Oplysninger om virksomheden
Hvad skal opfyldes?
Etableringsåret for netbutikken skal oplyses på netbutikken.
Hvorfor?
Den periode netbutikken har været i drift kan alt andet lige være med til at give kunden en indikation af stabiliteten.
Kilde: e-maerket.dk
Retningslinierne udgøres af:
- Lovgivningskrav
- Særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet
Se alle retningslinierne for e-mærket, klik her
De særlige krav, som ligger ud over lovgivning, handlerblandt andet om persondata, reklamationer, aftaleindgåelse, reklame og konkurrencer. Den nærmere begrundelse for hvert krav fremgår neden for.
Særlige E-mærkekrav
Elektronisk reklame
Hvad skal opfyldes?
Såfremt en virksomhed vil sende reklamemateriale (nyhedsbreve) til en kunde, er det et krav, at kunden forinden har givet udtrykkelig og positiv tilladelse også selvom kunden tidligere har handlet i netbutikken
Der skal således være opt-in løsninger. Det vil sige, at kunden aktivt skal afkrydse en lille boks, for eksempel med ”ja – tak jeg vil gerne modtage nyhedsbrevet”
Hvorfor?
Dette er for at kunden ikke bliver spammet, og for at virksomheden kan løfte sin eventuelle bevisbyrde for, at han ikke har overtrådt Markedsføringslovens § 6 a om uanmodet henvendelse.
Konkurrencer
Hvad skal opfyldes?
Virksomheden må ikke afholde konkurrencer, hvor deltagelse er betinget af, at man tilmelder sig et nyhedsbrev
Hvorfor?
E-handelsfonden vil gerne lægge afstand til spam – og derfor er det vigtigt at accepten til nyhedsbrevet er motiveret af lyst til og ikke af udsigten til at vinde noget. Virksomheden er samtidig sikker på, at man overholder god markedsføringsskik og følger forbrugerombudsmandens retningslinier.
Betaling
Hvad skal opfyldes?
Ingen forudbetaling
Almindelig konto-til-konto overførsler (herunder betaling pr. check) kan ikke accepteres, medmindre der er tale om salg til erhvervsdrivende eller til forbrugere i udlandet.
Betaling for varen skal foregå gennem sikre og krypterede forbindelser. Den måde, betalingen kan foregå på, kan eksempelvis være via kort (dankort, master, visa etc.) eller pr. efterkrav. Hvis der gøres brug af forudbetaling, må dette kun ske via et betalingssystem, hvor betalingsformidleren bærer risiko for betalingsmodtagerens konkurs o.lign. Som eksempel på sådanne betalingsformidlere kan nævnes Nordeas Solo e-betaling og Danske Banks Netbetaling.
Hvorfor?
Accept er en vigtig del af aftaleindgåelsen, og ved at kunden aktivt skal acceptere salgsbetingelserne, har netbutikken bedre mulighed for at bevise, at kunden er indforstået med de vilkår, aftalen er indgået på. Det er dermed en sikkerhed for grundlaget for aftalen - både for forbruger og sælger.
Personalepolitik
Hvad skal opfyldes?
Der skal informeres om de oplysninger, der behandles ved besøg på websitet herunder registrering i logfil og brug af cookies. Hvis der bruges cookies skal det også oplyses, hvordan de slettes fra brugerens PC.
- Det skal oplyses, om personoplysninger opbevares krypteret og i givet fald hvordan
- Det skal oplyses om personoplysninger transmitteres krypteret eller ikke.
Disse oplysninger giver kunden et relevant billede af den tekniske sikkerhedsprofil, man har valgt til hjemmesiden.
Reklamation
Hvad skal opfyldes?
Der skal oplyses om ”efter salgsservice”, herunder at kunden har 2 års reklamationsret, jf. købeloven. (Købeloven indeholder ikke i sig selv et oplysningskrav om dette).
Hvorfor?
Kravet er til for både forbrugeren og virksomheden. Hvis der i ordrebekræftelsen står de anførte ting og alle salgsbetingelserne, og hvis virksomheden har en logfil over sendte mails, så er der en formodning om, at virksomheden kan løfte bevisbyrden om, at salgsbetingelserne er accepteret af forbrugeren. Hvis kravet ikke er opfyldt, kan forbrugeren have op til3mdr.s returret.
Forbrugeren kan via sin ordrebekræftelse se, hvordan han skal forholde sig, hvis han vil fortryde købet eller reklamere. Dette signalerer samtidig service og ingen fup.
Oplysninger om virksomheden
Hvad skal opfyldes?
Etableringsåret for netbutikken skal oplyses på netbutikken.
Hvorfor?
Den periode netbutikken har været i drift kan alt andet lige være med til at give kunden en indikation af stabiliteten.
Kilde: e-maerket.dk